Hypo-hypernymy as an indicator of inter-conceptual relations (as a case study of realizations of the concept CHILDHOOD in Modern English)

  • I.V. Zharkovskaya K.I. Zakharova
Keywords: categorization, conceptualization, hyponym, hypernym, prototype

Abstract

The article deals with the research of realizations of the concept CHILDHOOD in Modern English. The analysis of hypo-hypernymic relations of the lexical-semantic nomination childhood, which is the name of the concept, has been provided. The received hierarchic system allows analyzing the processes of categorization, which involve concept CHILDHOOD, from the prototype theory point of view.

References

1. Болдырев Н.Н. Когнитивная семантика : курс лекций [по английской филологии] / Н.Н. Болдырев. – Тамбов : Изд-во Тамбовського університету, 2001. – 123 с.



2. Калюжная И.А. Концепт “детство” в немецкой и русской лингвокультурах : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. філол. наук : 10.02.20 / И.А. Калюжная // Волгоградський держ. пед. університет. – Волгоград, 2007. – 23 с.



3. Кобозева И.М. Лингвистическая семантика / И.М. Кобозева. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 352 с.



4. Косычева М.А. Концепт CHILD и средства его реализации в английской лингвокультуре : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. филол. наук : 10.02.04 / Поволжская гос. социально-гуманитарная академия. – Самара, 2013. – 22 с.



5. Краткий словарь когнитивных терминов / [Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац, Л Г. Лузина]. – М., 1996.



6. Кронгауз М.А. Семантика / М.А. Кронгауз. – М. : Изд. центр “Академия”, 2005. – 352 с.



7. Крючкова Н.В. Концепты возраста (на материале русского и французского языков) : дис. … канд. филол. наук : 10.02.19 / Н.В. Крючкова // Саратовский гос. университет. – Саратов, 2003. – 261 с.



8. Лайонз Дж. Введение в теоретическую лингвистик : пер. с англ. / Дж. Лайонз. – М. : Прогресс, 1978. – 544 с.



9. Маслова В.А. Когнитивная лингвистика / В.А. Маслова. – Мн. : ТетраСистемс, 2008. – 272 с.



10. Никитин М.В. Курс лингвистической семантики / М.В. Никитин. – Спб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2007. – 819 с.



11. Семантика и категоризация / Р. М. Фрумкина [и др.]; [отв. ред. Ю.А. Шрейдер]. – М. : Наука, 1991. – 168 с.



12. Скребцова Т.Г. Когнитивная лингвистика : [курс лекций] / Т.Г. Скребцова. – СПб. : Изд-во филол. ф-та СПбГУ, 2011. – 256 с.



13. http://www.natcorp.ox.ac.uk.



14. http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn.



15. Rosch E. Principles of categorization [Electronic Resource] / [eds E. Rosch, B.B. Lloyd] // Cognition and Categorization. – Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Publishers. – 1978. – Mode of Access : http://commonweb.unifr.ch/artsdean/pub/gestens/f/as/files/ 4610/9778_083247.pdf.
Published
2018-05-14
How to Cite
K.I. Zakharova, I. Z. (2018, May 14). Hypo-hypernymy as an indicator of inter-conceptual relations (as a case study of realizations of the concept CHILDHOOD in Modern English). Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 9. Current Trends in Language Development, (13), 74-80. Retrieved from https://sjnpu.com.ua/index.php/journal/article/view/150